Interview: Anne Voskamp en Dilafruz Yusifzada over de routekaart

6 april 2023

Er is een interactieve routekaart ontwikkeld als supportmiddel voor docenten en docententeams. Deze interactieve routekaart bevat verschillende stappen die je kunt volgen om een cursus in te richten in het leermanagementsysteem. Per stap is een interactieve knop beschikbaar waarop je kunt klikken om extra uitleg én voorbeelden te krijgen. Anne Voskamp (ICTO coach, FIT) en Dilafruz Yusifzada (Blended Learning Adviseur, RBS) beantwoorden tijdens een interview graag alle vragen over deze routekaart.

Kunnen jullie iets vertellen over de routekaart? Hoe is deze tot stand gekomen?
De routekaart is gemaakt met het idee om docenten en teams die Brightspace willen gebruiken te helpen én te ondersteunen bij het inrichten van het onderwijs. De routekaart helpt hen om na te denken over op welke manier zij onderwijs willen geven en wat hun visie op onderwijs is voordat zij het nieuwe systeem gaan inrichten. Het belangrijkste doel is om te helpen focussen op welke stappen docenten moeten nemen om het systeem het beste bij hun manier van onderwijs te laten passen.

Hoe gebruik je de routekaart?
‘’In onze eerste sessie is de routekaart geïntroduceerd’’, zegt Dilafruz over haar ervaring met docententeams. Het is een goede leidraad voor collega’s om te weten in welke stap van het proces zij zich bevinden. Het stappenplan beschrijft de implementatie van het inrichten van de cursus tot aan het bouwen van de cursus. De stappen helpen om te begrijpen in welk deel van het proces docenten beginnen en wie en wat hen in welke stap kan helpen. Docenten weten bij wie zij terecht kunnen bij het ontwerpen van een cursus. De routekaart is dé centrale plek waar collega’s kunnen kijken voor inspiratie en tips van andere instituten om Brightspace te gebruiken. De laatste stap van het stappenplan ‘vul je cursus’ bevat een checklist als wrap up van de andere stappen.

Hoe helpt de routekaart jou in het ondersteunen van docenten om te kunnen werken met Brightspace?
De routekaart helpt om het geheel beter te begrijpen: waarom is dit LMS nodig? Hoe past het in onze visie? Wat voor ondersteuning kunnen docenten van ons krijgen en waarom is het nuttig om over het nieuwe LMS te leren? Zoals hiervoor al aangegeven: de routekaart is ter inspiratie voor docenten. We laten hen eerst kennis maken met de routekaart en daarna beginnen we met training. In de training beginnen we met het bouwen en leggen we alle stappen één voor één uit.

Hoe wordt de routekaart ervaren?
Er zijn verschillende instituten die de routekaart gebruiken in de opleiding van docenten. Daarnaast zien we ook dat mensen de routekaart bekijken via Teams. Dilafruz: ‘’Voor ons is het heel nuttig voor het geven van lessen. Als docenten eenmaal zover zijn dat zij cursussen gaan bouwen, dan kijken ze terug naar het stappenplan om te zien wat hen kan helpen bij het bouwen van een cursus.’’

Welke stap op de routekaart vind jij belangrijk? En waarom?
De eerste twee stappen zijn heel belangrijk: weten wie er in je team zitten en de visie begrijpen. Voordat je begint met de implementatie is het belangrijk om te weten wie er betrokken zijn en hoe het nieuwe LMS het onderwijs kan helpen in het algemeen. Als de eerste stappen niet goed uitgevoerd worden, heeft dat ook invloed op de andere stappen. Overigens niet alleen de eerste stappen, maar álle stappen op de routekaart zijn waardevol en zetten je aan het denken.

Hebben jullie nog tips voor docenten?
Nadat je klaar bent met het stappenplan is het verstandig om terug te kijken op de twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek om inspiratie op te doen voor de volgende cursus, maar ook voor het leren kennen van het LMS. Het is niet alleen nuttig wanneer je de cursus samenstelt, maar ook om te bedenken hoe het LMS gebruikt zal worden. De blokken helpen je om erachter te komen welke functionaliteit voor welk doel bestemd is. Dat is ontzettend waardevol!